MY FUTURE JUST PASSED

[Verse]
You will find my past not spotless
If you care to delve.
Twenty broken hearts and not less
Before I was twelve.
But from then on I stopped;
From the parade I dropped.
Hopes of future loves I'd started to solve.

[Refrain 1]
HE:
There goes the girl I dreamed all through school about,
There goes the girl I'll now be a fool about.

Ring down the curtain, I'm certain at present
My future just passed.
Don't even know if she has been spoken, for
If she is tied, the ties must be broken, for
Life can't be that way, to wake me then break me.
My future just passed

Stars in the blue, though you're at a distance,
You can at least do this:
Sometimes a boy encounters resistance.
Help me to win this miss.

Here are my arms, may she find illusion there,
Look in my heart, there is no confusion there,
Now that I'm loving, I'm living at last,
My future just passed.

[Refrain 2]
SHE:
He is my fate with capital "F" in it,
Now in my dreams there'll be someone definite.

Ring down the curtain, I'm certain at present
My future just passed.
Don't even know if he has been spoken, for
If he is tied, the ties must be broken, for
Life can't be that way, to wake me then break me.
My future just passed

Stars in the blue, though you're at a distance,
You can assure me, but
Sometimes a girl encounters resistance.
Help me to win this boy.

Here are my arms, may he find illusion there,
Look in my heart, there is no confusion there,
Now that I'm loving, I'm living at last,
My future just passed.


[ヴァース]
君は僕の過去を知るだろうね、汚れひとつないとは言えない過去を
もし君が詮索したいんなら。
20は下らない失恋
僕が12歳になる前のこと。
でもそれ以来やめたのさ;
僕の失敗の連続以来。
未来の愛への希望をもって、僕はそれを棚上げしたのさ。


[リフレイン]
I)彼
 
あそこに僕が学校時代から夢見てきた少女が通る、
僕を馬鹿者にさせてしまう少女が通る。

2)彼女
彼は大文字のFを身につけた私の運命(fate)の人、
私の夢にあった誰かさんがはっきりとしたものに。

幕を下ろそう、僕は確信しているのさ現在のところ 
僕の未来が今通り過ぎたのさ。
彼女(彼)がどんな存在かしらないけど
もし彼女(彼)を束縛するものがあれば、その紐はほどかなきゃ
こんな人生はありえないよね、
僕を目覚めさせておいてそれからどん底に落とすなんてことは
僕の未来が今通り過ぎたんだ。

I)彼
空の星よ、お前が遠くにあろうとも、、
お前はせめてこうしてくれるね:
時に少年は困難に遭うものだから。
このお嬢さんに勝つために手を貸しておくれ。
この僕の腕の中に、彼女はそこに幻を見てくれるのか、
僕の心の中を見て欲しい、そこには何の迷いもないよ、 
さあ僕は恋してるんだ、僕はついに生を得たのさ、
僕の未来が今通り過ぎたんだ。

2)彼女
空のお星さま、あなたが遠くにあろうとも、
あなたは自信を持たせてくれる、でも
時に少女は困難に遭うものよ。
この少年に勝つために手を貸して頂戴。
この私の腕の中に、彼はそこに幻を見るかしら、
唇にキスして、唇に付いた紅をぬぐい取って頂戴、
さあ私は恋しているのよ、私はついに生を得たのよ。
私の未来が今通り過ぎたの。


※  タイトルだけからは「未来は終わった(通過してしまった)」と解釈できる。しかし歌詞の内容は恋の始まりの切ない気持を歌った歌であり、「未来」とは望みを捨ててしまった恋人の存在のことであり「未来が通り過ぎてしまった」とも「未来がついに到着した」ともとれる。
The Encyclopedia of Tin Pan Alley には、「無意味なタイトル・フレーズに別の意味を持たせようと探っている。ジョージ・マリオンは言葉遊びによって、「現在」「未来」という言葉に別の側面の意味を見つけ・・・」とあるので、あながち解釈は間違っていないのかもしれない。

歌詞ソースは、Reading Lyrics から。この本は、オリジナルの楽譜から起こしたものなので、当然現在では歌われていない歌詞やスタンザも存在する。この点は、ある歌手の聞き取りから起こしたフェイク・ブックやインターネット上に多く存在する歌詞と異なる所である。どちらも一長一短があるが、可能ならば聞き間違いがなく、オリジナル歌詞に忠実な、Reading Lyrics などから選ぶようにしている。

元の歌詞はデュエットで歌われる設定になっているようだが、手持ちのレコードは全て女性歌手が歌っている。そして一般には女性歌手でも「彼」のパートを、girl を boy に変えて歌っているが、男性パートだけを歌う歌手もいれば、男性パートと女性パートを混ぜた歌手、男性パートを歌ってからリフレインで女性パートを歌う歌手もいて、それぞれの歌手で同じ歌詞ものはなかった。



作詞: ジョージ・マリオン・ジュニア George Marion, Jr.
作曲: リチャード・A・ホワイティング Richard A. Whiting
出典: 映画 Safety in Numbers (1930) より

CD, LP
● アネット・ハンショウ Annette Hanshaw (rec. 1930)
● カーメン・マクレー Carmen MacRae: Torchy (MCA, 1956)
● ジョイス・カー Joyce Carr: Joyce Carr with Ellis Larkins(Audiophile, 1957)
● シャーリー・ホーン Shirley Horn: Loads of Love (Mercury, 1963)
● スー・レイニー Sue Raney: Happyness Is a Warm (Philips, 1964)
● テディ・キング Teddi King: A Girl and Her Song (RCA, 1957)



2009/07/18 訳
2012/05/20 レイアウト変更等


Home (ホームページ)   Menu (上位メニュー)